• Fri frakt över 699 kr (exkl. moms) |
  • Snabb leverans |
  • Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundtjänst

De allmänna försäljnings- och leveransvillkoren (”köpvillkoren”) nedan gäller mellan säljare och köpare för beställningar genomförda på www.lomax.se (“hemsidan”, “Lomax.se”). Dessa köpvillkor gäller när köparen agerar på vägnar av ett företag. När ett köp genomförs ska dessa köpvillkor samt vår integritetspolicy accepteras av kunden för att de ska kunna genomföras.

1. Parter och avtal

Säljaren är Lomax Sweden AB (hädanefter  “Lomax”, “vi”, “vår”, “oss”, “säljaren” ) och köparen (hädanefter “du”, “dig”, “din”, “ditt”, “köparen”) är en person som är 18 år fyllda och agerar på vägnar av ett företag.

1.1. Lomax företagsuppgifter

Lomax Sweden AB
Dragaregatan 3
254 42 Helsingborg
Organisationsnummer: 559026-7802

Här hittar du våra kontaktuppgifter.

1.2. Avtal och beställning

Avtalet ingås på hemsidan genom att genomföra en beställning. När sista steget i beställningsprocessen, betalningen, är genomförd mottar du ett meddelande via e-post om att beställningen är mottagen. Du mottar därefter en orderbekräftelse som bekräftar att både säljare och köpare har ingått ett avtal. I händelse av att Lomax och kunden har ingått ett separat avtal, så har det separata avtalet förtursrätt, om motstridigheter mellan separat avtal och köpeavtal skulle föreligga.

Det åligger kunden att kontrollera att kunduppgifter för såväl fakturering och leverans stämmer innan beställningen genomförs. Om det finns behov att ändra kunduppgifterna på ett redan befintligt kundkonto görs detta via Mina Sidor alternativt genom att kontakta kundtjänst. Vi ber dig även vänligen att kontrollera att din beställning ser korrekt ut i e-postmeddelandena där vi informerar om att beställningen har tagits emot och bekräftar beställningen. Om några felaktigheter skulle förekomma ber vi dig kontakta oss så snabbt som möjligt för att rätta uppgifterna eller makulera beställningen (om detta är möjligt).

2. Priser och produkter

De priser som anges på hemsidan gäller tillsvidare och Lomax förbehåller sig rätten att från tid till annan justera priser och lagstadgade avgifter. Priserna är angivna i SEK och exklusive moms. Notera att om du som kund väljer alternativet “Privatperson” när du besöker hemsidan första gången, eller väljer detta nederst på sidan, så kommer priserna att visas inklusive moms.

2.1. Reservationer och förbehåll kring priser

Lomax reserverar sig för eventuella fel i prisinformation, produktinformation, fraktavgifter samt eventuell slutförsäljning av produkter och eventuella felaktigheter i lagersaldo.
Vid förekomst av uppenbara prisfel så förbehåller sig Lomax rätten att korrigera priset på hemsidan och makulera en eventuell genomförd beställning, alternativt erbjuda kunden möjligheten att behålla sin produkt, men till korrekt pris.

I händelse av stora prishöjningar utom Lomax kontroll till följd av exempelvis förändringar i råvara eller valuta så förbehåller sig Lomax rätten att justera priset i motsvarande omfattning även efter ordertillfället. Kunden blir i ett sådant fall informerad om prisförändringen och kan då ta ställning till huruvida köpeavtalet ska fullföljas eller avbrytas.

Kampanjpriser kan inte kombineras med andra erbjudanden, avtal och/eller rabatter. Dock erbjuds Lomax kunder alltid möjligheten att samla KvartalsBonus som baseras på köpvärdet. Läs mer om KvartalsBonus under avsnitt 2.3.

2.2. Moms

När kunden besöker hemsidan kan denne välja huruvida priserna ska visas inklusive eller exklusive moms. När kunden besöker hemsidan som ”Företag” så visas priserna exklusive moms. Väljer kunden att besöka hemsidan som “Privatperson” så visas priserna inklusive moms. När köpet genomförs tillkommer moms. Momssatsen varierar beroende på produkttyp.

2.3. KvartalsBonus

KvartalsBonus är en kundfördel som Lomax erbjuder sina kunder. När du genomför ett köp så tjänar du automatiskt minst 5% i KvartalsBonus på produktvärdet på de köpta produkterna. Bonusen sparas på din e-postadress och du kan alltid se ditt saldo under Mina sidor.

Om du inte önskar att intjäna KvartalsBonus kan du avregistrera dig när som helst inne på Mina sidor eller genom att kontakta vår kundtjänst.

KvartalsBonusen följer årets fyra kvartal; du tjänar bonusen det kvartal din beställning genomförs och bonusen kan sedan användas som betalning under nästkommande kvartal. Så om du exempelvis genomför en beställning i januari, februari eller mars (årets första kvartal) så tjänar du bonus som du sedan kan använda som betalning vid en ny beställning på hemsidan som genomförs i april, maj eller juni (årets andra kvartal). Bonusen som intjänats under exempelvis årets första kvartal och som kan användas som betalning i det andra kvartalet, nollställs när årets tredje kvartal inleds.

KvartalsBonusen kan endast användas som betalning på en ny beställning på hemsidan och kan inte utställas i kontanter. Vid makulering, retur och/eller återbetalning av köpta produkter dras bonussumman för den gällande produkten bort från ditt aktuella bonussaldo.

3. Frakt och leverans

Beställningar gjorda på hemsidan kan endast levereras till adresser i Sverige. När din beställning har packats och är redo att skickas blir du meddelad detta och du mottar även spårningsinformation, förutsatt att denna finns tillgänglig. 

Beställningar skickas till ett ombud nära dig eller företagets leveransadress. Vi använder flera olika fraktbolag men oftast sker leverans med PostNord. Din beställning kan komma att levereras i flera försändelser om t.ex. lagerstatusen varierar mellan produkterna i din beställning. Läs mer om leveranstider under avsnitt 3.2. Lomax förbehåller sig rätten att annullera beställningar som har leveransadress utanför Sverige. Vid önskemål om leverans till adress utanför Sveriges gränser så kan du kontakta vår kundtjänst för att undersöka om leverans är möjligt.

3.1. Fraktpriser

På beställningar över 699 kr exkl. moms levereras din beställning fraktfritt vid standardleverans. På beställningar under 699 kr kostar frakten 69 kr exkl. moms.

Observera att fraktkostnad kan tillkomma om de beställda produkterna inte kan skickas som standardleverans. I händelse av att fraktkostnad tillkommer efter genomförd beställning kontaktas kunden av kundtjänst för vidare information.

3.2. Leveranstider och restnoterade produkter

För lagerförda varor är leveranstiden normalt 1-3 vardagar. Leveranstiden för beställningsvaror, produkter som är tillfälligt slut i lager eller produkter som skickas direkt från Lomax leverantörers lager, anges på respektive produktsida. 

Då Lomax sortiment lagerförs i fler än ett lager så kan din beställning komma att delas upp i flera olika försändelser som kan levereras vid olika tidpunkter. Detta för att säkerställa att kunden får sina beställda produkter så snabbt som möjligt.

I händelse av att produkter tillfälligt säljer slut så skickas dessa produkter så snart de finns åter i lager. Om kunden inte har möjlighet att vänta på restnoterade produkter, så har kunden rätten att annullera den eller de orderrader som avses – även efter det att orderbekräftelse mottagits. På samma vis förbehåller Lomax sig rätten att annullera orderrader för produkter som sålt slut och som ej avses tas in i lager igen.

Lomax förbehåller sig även rätten att annullera restorder med ett ordervärde understigande 200 kr (exkl. moms). 

Under perioder med särskilt hög orderingång kan leveranstiden komma att bli något längre än vad som anges på respektive produktsida.

3.3. Leveransuppgifter

Det åligger kunden att kontrollera att korrekta leveransuppgifter anges på beställningen innan den genomförs. I kassan är det möjligt att ange en alternativ leveransadress om denna skulle skilja sig från faktureringsadressen.

Om du skulle upptäcka ett fel i leveransuppgifterna efter du har genomfört din beställning, ber vi dig kontakta kundtjänst så snabbt som möjligt, så vi kan se om det är möjligt att ändra uppgifterna.

3.4. Outlösta paket och gods

Om din försändelse har levererats till ett ombud får du en avisering om detta direkt från fraktbolaget. I detta meddelande framgår det när paketet senast ska hämtas. Om ett paket inte hämtas inom den angivna tidsfristen och därför skickas i retur till oss, tillkommer en avgift á 200 kr exkl. moms för returfrakt- och hantering.

3.5. Transportskada eller saknade produkter

I händelse av uppenbar eller misstänkt transportskada ska detta, om möjligt, anmälas till transportören eller ombudet vid leverans/upphämtning av godset, och mottagande ska nekas. Om detta inte är möjligt, eller om felet upptäcks först efter mottagande och/eller avemballering, så ska Lomax kundtjänst kontaktas.

Transportskada ska anmälas inom tre dagar från mottagandet. Det är kundens ansvar att sen noggrant kontrollera att godset är fritt från skador och att samtliga kollin har mottagits. 
Om en eller flera produkter skulle saknas i leveransen, så ombeds du kontakta kundtjänst som undersöker ärendet och hittar en lösning på eventuell ny leverans. Du ska ta kontakt med kundtjänst inom 30 dagar från leveransens mottagande. 

4. Betalning

På hemsidan kan du välja att betala med kort, Swish eller faktura. Alla betalningar genomförs krypterat och enligt gällande lagar och regler för internetbetalningar, inklusive 3D-Secure.

4.1. Kortbetalning

Du kan betala din beställning med betal- och kreditkort. Vi accepterar kort av typerna VISA, Visa Electron, Mastercard, Maestro, JCB och Diners Club International. Det tillkommer inga avgifter för kortbetalningar.

När du genomför beställningen och går vidare till betalning kommer ett krypterat betalningsfönster att öppnas som tillhandahålls av vår betalningspartner Reepay. Notera att Lomax inte tar del av dina kortuppgifter.

Beloppet kan komma att reserveras på ditt konto beroende på bank och bankens kortavtal, men Lomax drar betalningen först när din beställning skickas. Om en av de beställda produkterna t.ex. är restnoterad och eftersänds så debiterar vi betalningen för denna vara först när den skickas.

4.2. Swish

Du kan välja att förskottsbetala din beställning med Swish. När du genomför beställningen och går vidare till betalning kommer ett krypterat betalningsfönster att öppnas som tillhandahålls av vår betalningspartner Reepay.

Vid betalning med Swish så dras pengarna från ditt konto vid beställningstillfället. Det tillkommer inga avgifter för betalning med Swish.

4.3. Fakturabetalning med Lomax konto

Lomax erbjuder företag möjligheten att utan extra kostnad betala mot faktura. För att kunna handla mot faktura krävs att företagets organisationsnummer anges vid betalning. Den betalningstid som erbjuds i samband med fakturabetalning är normalt 30 dagar netto.

Kreditupplysning kan komma att tas i samband med att kunden väljer faktura som betalsätt. Lomax förbehåller sig rätten att neka kunden möjligheten att betala mot faktura om dess företags kreditvärdighet inte motsvarar de kriterier som krävs för ett godkännande. Kunden erbjuds då istället möjligheten att betala med kort, alternativt att betala mot förskottsbetalning.

Observera att förskottsbetalning via t.ex. bankgiro kan komma att krävas även om faktura valts vid beställningstillfället. Detta kan exempelvis vara för beställningar med stora kvantiteter eller höga orderbelopp, specialbeställningar eller i situationer då kunden inte godkänts vid kreditvärdering.

5. Retur

När du handlar som företag så erbjuds 14 dagars returrätt från det att du mottagit din beställning. Om du önskar att returnera en eller flera produkter ska du fylla i formuläret för returer alternativt kontakta kundtjänst och informera om din retur. Returer som inte har registrerats via Lomax returformulär eller vid kontakt med kundtjänst godkänns ej.

När formuläret fyllts i så mottar kunden ett ärendenummer. Ärendenumret och en kopia av beställningens faktura eller kvitto ska skickas med returförsändelsen

Så returnerar du:

1. Registrera din retur genom att fylla i vårt returformulär eller kontakta kundtjänst.
2. 
Produkten ska returneras i oskadat och oanvänt skick, försedd med originallappar, etiketter och eventuella plomberingar, samt vara förpackad i intakt originalförpackning. Packa sedan produkten i skyddande emballage och lägg i en kopia av din faktura eller kvitto samt en lapp med det ärendenummer du fick när du registrerade returen.
3. Välj om du vill använda en returfraktsedel från Lomax eller själv arrangera returfrakten. Om du vill använda en returfraktsedel från Lomax så skickar kundtjänst en returfraktsedel till dig som du kan skriva ut efter att du har registrerat returen via vårt returformulär.
4. Fäst returfraktsedeln på försändelsen och lämna in till fraktbolaget. Kom ihåg att få ett kvitto på att du har lämnat in paketet.
5. När vi har mottagit och behandlat din retur så mottar du ett mejl med information kring detta samt om återbetalning eller justering av din faktura.

5.1. Returförsändelse och produktskick

Returprodukter ska returneras i oskadat och oanvänt skick, försedda med alla originallappar och -etiketter, vara förpackade i intakt originalförpackning och eventuella plomberingar får ej vara brutna. Teknikprodukter ska returneras i obrutna förpackningar och förseglingar på t.ex. mjukvaruförpackningar får inte brytas. Specialvaror (exempelvis måttbeställda produkter eller produkter som inte finns i ordinarie sortiment) tas ej i retur.

Produkterna i originalförpackning ska sedan packas i skyddande emballage och förberedas för returförsändelse. Returer som returneras med returfraktsedlar klistrade direkt på produktens originalförpackning godkänns ej.

Kostnaden för returfrakten står kunden för. Du kan välja att själv arrangera returfrakten eller att använda en returfraktsedel som Lomax tillhandahåller. Det kostar 95 kr exkl. moms att använda den returfraktsedel Lomax kan tillhandahålla.

Kostnaden för användande av en returfraktsedel från Lomax dras av från återbetalningen (om betalningen för beställningen är gjord med förskottsbetalning, t.ex. kort) eller påläggs fakturan. Om du själv arrangerar returförsändelsen så ansvarar du för att produkterna kommer fram till oss. Vi rekommenderar därför att du väljer ett spårbart fraktalternativ.

Returer ska skickas till:
Lomax
Elsenbakken 37
DK-3600 Frederikssund
Danmark

Notera att returer som skickas till annan adress än den ovan ej godkänns. 

5.2. Återbetalning vid retur

Om du använder din returrätt så sker återbetalning via samma betalningsmetod som användes för betalning av beställningen (om betalningen för beställningen är gjord med kort, Swish eller förskottsbetalning via BankGiro) eller så dras summan av fakturan. Återbetalningen eller justeringen av fakturan sker efter att vi har mottagit och behandlat din retur. 

6. Garantier

För information om garanti på specifika produkter så hänvisar vi till respektive produktsida på hemsidan. 

7. Reklamation

Alla varor av 3 års reklamationsrätt. Om en produkt är defekt och uppvisar fel kan du reklamera den. Du ska reklamera felet inom rimlig tid efter att felet upptäckts, och alltid inom 2 månader. För att reklamation ska godkännas så ska reklamationen anmälas till Lomax innan eventuell åtgärd vidtas. Lomax beslutar om passande åtgärd baserad på information från kunden (utförlig beskrivning muntligen eller i text, samt bild och eventuell produkt i retur för inspektion). 

Vid godkänd reklamation så repareras produkten, ersätts med en ny, likvärdig produkt eller så återbetalas hela eller delar av produktpriset vid köptillfället. Ersättning för installationskostnader eller andra kostnader som uppkommit till följd av produktens defekt, ges ej. Om särskilda kunskaper krävs för installation, så ska intyg från behörig installatör bifogas produkten i samband med reklamation. Reklamerade produkter som skickas i retur ska vara väl rengjorda och emballerade. Produkter som är dåligt rengjorda eller skickade med mottagarfrakt tas ej emot och därmed kan reklamationen inte godkännas.För information angående transportskador eller saknade produkter i leveransen, se avsnitt 3.5. i dessa villkor.

8. Force Majeure 

Vid händelser som kan hänföras till force majeure så är Lomax befriad från sina förpliktelser att fullgöra det avtal som ingåtts med kund och kan därmed, utan ersättningsskyldighet, inställa, inskränka eller uppskjuta leverans i den mån som fullgörande av leverans väsentligen försvåras, fördyras eller omöjliggörs.

Sådana slags händelser kan exempelvis vara naturkatastrofer, krig, epidemi eller pandemi, myndighetsåtgärder eller underlåtenhet, ändrad eller nytillkommen lagstiftning, arbetsmarknadskonflikter samt blockader/strejk. Force majeure innefattar även beslut från myndigheter, exempelvis restriktioner, varningar och försäljningsförbud.

9. Övriga reservationer och förbehåll

Lomax reserverar sig för ändringar av teknisk information och leverantörers tillverkningssätt, som ligger utom Lomax kontroll. Lomax reserverar sig även för felaktigheter i produktinformation, samt förbehåller sig rätten att vid större prisändringar hos leverantörer kunna reglera de egna priserna i motsvarande grad.

Lomax förbehåller sig rätten att kunna annullera order till följd av exempelvis felaktigheter (tryckfel och tekniska problem), lagerdifferenser, slutförsäljning och prisförändringar. Lomax förbehåller sig även rätten att från tid till annan ändra innehållet i dessa köpvillkor. Angivna köpvillkor gäller således tillsvidare. Vid var tid presenteras aktuella köpvillkor alltid på hemsidan.

Dessa köpvillkor är senast uppdaterade 2023-08-01.