• Fri frakt över 699 kr (exkl. moms) |
  • Snabb leverans |
  • Trustpilot
CSR  |  Omtanke  |  Kundtjänst

Nyeste artikler

Vad är ergonomi?

Som begrepp täcker ergonomi över hur de arbetsredskap du har tillgängliga i ditt dagliga arbete både är anpassade till dina fysiska omgivningar och fysiologiska behov på bästa möjliga sätt.

Översatt lite grovt kan man säga att det betyder hur du på bästa och mest bekväma sätt kan utföra ditt arbete utan besvär och smärta, och utan att överbelasta din kropp.

Varför är ergonomin viktig?

Har ergonomin betydelse för ditt arbete och hälsa? Det korta svaret är ja, dålig såväl som god ergonomi påverkar i hög grad både arbetsmiljön och arbetsglädjen.

Varje år skickas en mängd människor till fysioterapi och kroppsspecialister med allt från muskelspänningar, huvudvärk, musarm, och det som är värre.

Ofta beror skadorna dock på dålig ergonomi på arbetsplatsen, som bland annat uppstår på grund av:

  • Olämpliga arbetsställningar
  • Dålig arbetsteknik
  • Felaktig kroppshållning
  • Upprepade rörelser i arbetet
  • Sittande arbete
  • Tunga lyft
  • Brist på hjälpmedel
     

Just därför är en god ergonomisk vardag också extremt viktig, om du vill hålla dig frisk och kry, särskilt om du arbetar på kontor eller utför fysiskt krävande arbete.

Följer du de allmänna rekommendationerna?

Kanske känner du till begreppet de ergonomiska principerna, som grundläggande är en rad rekommendationer du bör följa, oavsett vad du arbetar med.

I arbetskontext innebär principerna att arbetet alltid är användarvänligt och anpassat till den enskilda individen. Med andra ord, att ditt arbete och arbetsredskap är anpassade precis till dig och dina behov. Bland annat rekommenderar de ergonomiska principerna att du:

  • Varierar dina arbetsställningar
  • Byter arbetsställning 3-4 gånger i timmen
  • Arbetar stående, sittande och gående

I en vanlig arbetsdag kan det bland annat innefatta allt från:

  • Hur och var du sitter, står och lyfter, i din vardag
  • Hur din datorskärm och skrivbord är inställda
  • Hur hög ljudnivå du utsätts för
  • Vilket inomhusklimat du arbetar i, och mycket annat
  • Hur många kollegor du sitter med på kontoret
     

Exakt hur du bör arbeta och vad du bör ha tillgång till rent ergonomiskt beror dock också på vilken bransch du arbetar inom, men principerna gäller tvärs över yrkena.